Szukany produkt
 
Wydawnictwo 

Kategorie

 
 

Informacje

 
 
akt - naucz się fotografować kreatywnie
akt - naucz się fotografować kreatywnie
Akty żeńskie i męskie, akty artystyczne, klasyczne, abstrakcyjne i eksperymentalne

 

Autor: Praca zbiorowa
Tytuł: akt - naucz się fotografować kreatywnie
Tłumaczenie: Aleksandra Stryczek
Rok wydania: 2008
Miejsce wydania: Cieszyn
Oprawa: twarde lakierowane okładki
Format: 235x265 mm
Ilość stron: 224
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki: ISBN 978-80-86815-89-3
Wydawnictwo: Zoner Press
 
  • Opis
  • Spis treści
 

AKT - NAUCZ SIĘ FOTOGRAFOWAĆ KREATYWNIE

AKT – magiczne słowo, które ma w sobie coś tajemniczego. Słowo, które rozbudza w nas wiele wyobrażeń.

 

Fotografia aktu zawsze miała swoich wielbicieli i wrogów. Przez 160 lat historii fotografii, fotografia aktu poruszała się między całkowitym zakazem (aplikowanym w niektórych państwach nawet dzisiaj), tolerancją do pewnego stopnia, lub całkowitą wolnością twórczą i równouprawnieniem wśród innych dziedzin fotografii. Wyjątkowa publikacja "AKT - naucz się fotografować kreatywnie” oferuje przekrój twórczości 23 fotografów czeskich, począwszy od legendarnych twórców zdjęć aktów, takich jak Franciszka Drtikola, lub Tarasa Kuscynskiego aż do współczesnych najbardziej znanych fotografów czeskich, wśród których nie może brakować nazwisk takich jak Jan Saudek, Robert Vano lub Pavel Brunclik. Na 224 stronach publikacji w stylu podarunkowym, autorzy przedstawiają na ponad 200 fotografiach swoją postawę do tworzenia zdjęć z aktami, otwarcie mówią o najróżniejszych aspektach swej profesji: od pracy z modelem, przygotowaniu, wyposażeniu aparatu, ale również kwestiach wyłącznie komercyjnych. Wstęp do książki przynosi informacje o rozwoju historycznym fotografii aktu, kwestiach relacji akt - erotyka - pornografia, i korzeniach, z których czerpie również współczesna generacja autorów.

Książka ta nie powinna służyć w pierwszym rzędzie do przeglądu dzieł kilku autorów - staramy się zainspirować, zmotywować fotografów, którzy stoją na początku swojej twórczości i pokazać im ogromny rozmiar i możliwości fotografii aktu, od rozmiaru estetycznego aż po zdjęcia z wyraźną erotyką i postawą zwierzęcą; od pojęcia dokumentalnego do bardzo intymnych fotografii; od czeskiej historii fotografii aż do współczesności. W publikacji znajdują się czarno-białe i kolorowe fotografie, fotografie z atelier oraz robione na zewnątrz, pokazy precyzyjnego przygotowania i fotografii bez jakiejkolwiek edycji, również z doskonałą komputerową edycją, przy której zdjęcie jest tylko podstawą. Znajdziesz tutaj akty żeńskie i męskie, akty artystyczne, klasyczne, abstrakcyjne i eksperymentalne.

Książka jest oczywiście również świetnym prezentem dla każdego miłośnika pięknych fotografii, podziwiającego żeńską (ale i męską) piękność, ale również dla wszystkich, którzy interesują się fotografią nie tylko czeską.

Spis autorów:

Pavel Scheufler (wstęp historyczny), Irena Armutidisová, Pavel Brunclík, Katarina Brunclíková, František Drtikol, Tomáš Durňák, Miloš Fic, Milada Fišerová, Gabina, Martin Kinkal, Jiří George Ksandr, Taras Kuščynskyj, Pavel Mára, Jan Pohribný, Jan Saudek, Sára Saudková, Roman Sejkot, Petra Skoupilová, Petr Šálek, Libor Špaček, Tereza z Davle, Robert Vano, Miloš Vojíř, Adolf Zika.

Fotografowanie aktów należy do ulubionych zajęć licznych fotografów amatorów i niektórych profesjonalistów. Posiada wiele płaszczyzn, od laickiego fotografowania niby miłosnej gry wstępnej przez składanie hołdu pięknu ciała i erotyce, aż do zastosowania w reklamie. Jest to jeden z najbardziej wymagających tematów fotograficznych. Poniżej przedstawiamy różne podejścia do fotografowania aktu.

Czym jest akt
Akt w wizualnym wyrażeniu to obrazowanie nieubranego ciała ludzkiego. Początkowo związany był ze stadium ruchu lub postawy. Słowo pochodzi od łacińskiego czasownika actus – czyn. Zakres zrozumienia i tolerancji wobec aktu fotograficznego jest bardzo indywidualny oraz zmienny w czasie i przestrzeni. Zdjęcia aktu mogą mieć charakter pornograficzny, erotyczny, artystyczny, dokumentalny lub informacyjny.

Rodzaje aktów fotograficznych
Gatunek, jakim jest akt fotograficzny możemy podzielić według różnych punktów widzenia. Podstawowy punkt widzenia nasuwa się naturalnie - podział według typów modeli, czyli podział na akt męski, kobiecy i dziecięcy. Podczas gdy w XIX w. fotograficzny akt dziecięcy był dość powszechny, obecnie w europejsko-amerykańskim kręgu cywilizacyjnym większość jego form jest w zasadzie nie do przyjęcia. Wraz ze współczesnym kultem młodości preferowane jest głównie przedstawianie ludzi „pięknych i młodych", nawet jeśli fotografowie aktów zbudowali swoją sławę właśnie na ostentacyjnym ignorowaniu tego kultu. Liczba obrazów aktu męskiego jest w porównaniu z aktem żeńskim wielokrotnie mniejsza i przez wielu ludzi ten rodzaj aktu uważany jest nawet za mniej estetyczny, niektórzy zaś twierdzą, że nie jest on „zupełnie normalny", chociaż całkiem naturalne jest, że, tak jak akt kobiecy ma swoich autorów, tak i akt męski swoje autorki. Mimo to przedstawianie nagiego ciała męskiego nie jest w pełni uznawane. Fotografie aktów z perspektywy techniki ujęcia możemy klasyfikować według miejsca wykonania np. na akt w pomieszczeniu akt na zewnątrz, przy czym fotografowanie aktów w pomieszczeniach posiada mnóstwo kolejnych podtypów: w studio, w mieszkaniu, w środowisku zawodowym itd. Oczywiście, inaczej fotografuje się akt we wnętrzach z użyciem lamp studyjnych, a inaczej na zewnątrz, gdzie możemy w zasadniczy sposób wykorzystać naturalne światło, niemniej jednak często w przypadku bardziej wymagających zdjęć na zewnątrz także łączy się światło naturalne ze sztucznym. Na zewnątrz również znajdują zastosowanie inne akcesoria fotograficzne, zwłaszcza ekrany odblaskowe. Z perspektywy formy możemy podzielić fotografię aktu na akt informacyjny i emocjonalny, czyli zdjęcie zawierające informację o wyglądzie danego człowieka bez ładunku emocjonalnego, oraz zdjęcie aktu, na którym obecny jest pewien element emocjonalny. Emocjonalne zdjęcia mają szeroką skalę możliwości, przy czym charakter takiego zdjęcia precyzuje jakiś przymiotnik, dodawany do słowa „akt", a zatem akt pornograficzny, erotyczny, artystyczny, dokumentalny...

Erotyzm i pornografia, jak „to rozpoznać"
Podczas fotografowania większości aktów emocjonalnych obecny jest akcent erotyczny. Właśnie stopień przedstawienia erotyki ma wpływ na to, czy zdjęcie aktu uzna się za pornografię, przy czym kluczowe znaczenie ma zarówno kontekst przedstawienia, jak i granica tolerancji odbiorcy. Granica ta jest indywidualna, zależy od wychowania, religii, doświadczeń seksualnych. Dla wielu fotografia pornograficzna i erotyczna to to samo, niektórzy zaś nie akceptują nawet neutralnego aktu z wyraźnym zamysłem artystycznym.

Za pornografię uznaje się zwykle przedstawienie seksualnego aktu lub scenki, w którym na pierwszym planie dominuje seksualne prowokowanie lub kontekst wykorzystujący nagość, który powszechnie postrzegany jest jako odrażający. Niektórzy ludzie zauważają różnicę między pornografią artystyczną a „normalną". Epoka postmodernizmu, w której splata się dosłownie wszystko, jest zwłaszcza w Europie dosyć tolerancyjna także względem tej formy.

Zawsze, gdy piszę tego rodzaju słowa, miewam mieszane uczucia: przede wszystkim jest to stanowczy znak, że książka jest gotowa, nie będzie się już wprowadzać żadnych zmian, zostanie wydrukowana, a następnie przeznaczona do sprzedaży. I pojawi się oczekiwanie na to, jak książka zostanie przyjęta, jeśli w ogóle czytelnicy na nią zareagują, a jeśli tak, to w jaki sposób. Czy wysiłki włożone w przygotowanie jej były tego warte. To jedna strona medalu. A druga, dla mnie przyjemniejsza, to podziękowanie wszystkim, którzy wzięli udział w opracowaniu książki. W jednej z naszych poprzednich książek (Naućte se komponovat kreativne; do tej pory książka nie została wydana w Polsce, przyp. tłum.) napisałem, że podczas przygotowywania książki okazało się, że „... wielkie fotografie tworzą wielcy ludzie".

Prawdę tę potwierdzają także moje obecne doświadczenia. Bez wspaniałej współpracy z wszystkimi autorami lub ich przedstawicielami książka ta nie mogłaby nigdy powstać. To im należą się największe podziękowania za to, że publikacja mogła pojawić się na świecie.

Książka ta nie zaistniałaby jednak również bez cierpliwej pracy moich współpracowników. To, że udało się zrealizować początkowy zamiar właściwie bez redukowania jego objętości publikacji i obniżania jakości, jest zasługą kilku osób. Sam pomysł na książkę i jej wyobrażenie zdałyby się na nic, gdyby nie udało się ich doprowadzić do tej postaci, którą trzymają Państwo w ręku.

We wszystkich stadiach opracowywania książki usiłowałem przeforsować ideę, że nie dążymy do stworzenia żadnego dzieła zbiorowego, dotyczącego aktu w czeskiej fotografii. Celem tej oto książki nie jest ani ocenianie, ani sporządzenie jakiejkolwiek hierarchii czy wyboru najlepszych fotografów lub zdjęć. Staraliśmy się zaprojektować książkę tak, aby, bez porywania się na jakiekolwiek wartościowanie czy porównywanie, przedstawiała możliwie największy zakres poglądów dotyczących fotografowania aktu, różnorodność stylów i metod autorskich, najrozmaitsze techniki i możliwości eksperymentowania.
Pavel Kristian

Data dodania produktu: 04 marzec 2008.