Szukany produkt
 
Wydawnictwo 

Kategorie

 
 

Informacje

 
 
lampa błyskowa w fotografii ślubnej
lampa błyskowa w fotografii ślubnej
Jak stworzyć wspaniałe efekty oświetleniowe za pomocą lampy zamontowanej na aparacie

 

Autor: Neil Van Niekerk
Tytuł: lampa błyskowa w fotografii ślubnej
Tytuł oryginału: On-Camera Flash. Techniques for Digital Wedding and Portrait Photography
Tłumaczenie: Ewa Prus
Rok wydania: 2010
Miejsce wydania: Łódź
Oprawa: miękka
Format: 210x280 mm
Ilość stron: 128
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki: ISBN 978-83-7579-139-6
Wydawnictwo: Galaktyka
 
  • Opis
  • Spis treści
 

LAMPA BŁYSKOWA W FOTOGRAFII ŚLUBNEJ

Dowiedz się, jak stworzyć wspaniałe efekty oświetleniowe za pomocą lampy zamontowanej na aparacie

Fotografowie zawsze szukają idealnego światła, ale w rzeczywistości bardzo rzadko je znajdują - szczególnie jeśli fotografują śluby albo robią portrety środowiskowe. W tej książce, znany fotograf i instruktor, Neil van Niekerk, pokazuje, jak dzięki dodaniu błysku lampy możesz szybko poprawić zastane oświetlenie. Opisane tu techniki pozwolą ci pracować szybciej i osiągać lepsze rezultaty wprost z aparatu, dzięki czemu nie będziesz musiał poświęcać zbyt wiele czasu na korygowanie zdjęć w postprodukcji.

Najważniejsze zagadnienia:
-wybór sprzętu najlepiej odpowiadającego twojemu stylowi fotografowania
-tryby pomiaru światła właściwych dla fotografowania z fleszem
-dobór właściwego trybu pracy lampy dla danej sytuacji
-kontrola barwy, intensywności i kierunku błysku maksymalizacja efektywności i zasięgu lampy
-synchronizacja z krótkim czasem migawki
-wyrównanie oświetlenia modela i tła, by zdjęcie wyglądało naturalnie
-użycie flesza do poprawy jakości światła zastanego i uzyskania lepszych zdjęć w jasnym słońcu, przy świetle znad głowy i w innych trudnych sytuacjach
-użycie modyfikatorów światła błyskowego dla lepszej kontroli efektów
-wady i zalety odbijania błysku
-łączenie światła błyskowego z żarowym i z innymi źródłami światła
-wykorzystanie błysku wypełniającego i kontrola proporcji oświetlenia
-efekty, jakie można uzyskać dzięki zdjęciu lampy z aparatu

Obecnie, w czasach dużej konkurencji na rynku fotograficznym, to nie zaawansowany technologicznie sprzęt odróżnia profesjonalistów od przypadkowych "pstrykaczy", lecz umiejętność tworzenia światła. W Lampach błyskowych w fotografii ślubnej autor opisuje techniki, umożliwiające modyfikację zastanej sytuacji oświetleniowej za pomocą zaledwie jednej lampy błyskowej. Książka skierowana jest do wszystkich, którzy wykonują portrety i fotografie ślubne i szukają ciekawych rozwiązań oświetleniowych w tej materii.
Marcin Grabowiecki, Fotopolis.pl

Pochodzący z Johannesburga (RPA) Neil van Niekerk mieszka obecnie w północnym New Jersey, gdzie zajmuje się fotografią ślubną i portretową. Z wykształcenia jest elektronikiem; zanim w 2000 roku zdecydował się przeprowadzić do Stanów Zjednoczonych, pracował w Afryce Południowej jako inżynier w rozgłośni telewizyjnej (jednocześnie zajmując się zawodowo fotografią). Van Niekerk mówi: „Kocham fotografię z różnych powodów. Stymulacja i ekscytacja, związane z koniecznością radzenia sobie w nowych sytuacjach, zaspokajają zarówno analityczną, jak i kreatywną część mojej osobowości, a do tego naprawdę uwielbiam pracować z ludźmi. Odczuwam wielką przyjemność, dzieląc szczęście z osobami, które fotografuję, i wiedząc, że tworzę obrazy, które przez całe ich życie będą wywoływać piękne wspomnienia". Strona Van Niekerka, „Planet Neil" (www.planetneil.com), stała się popularnym miejscem, gdzie fotografowie szukają informacji na temat najnowszego sprzętu i technik. Pod adresem www.neilvn.com można zobaczyć więcej prac Neila Van Niekerka.

Wszyscy fotografowie wiedzą, że błyskanie lampą jest takie, no... skomplikowane, sztuczne i całkowicie nieartystyczne, prawda? Nie ma to jak światło zastane! (Naprawdę? A co zrobisz, gdy naturalne światło będzie beznadziejne?) W świecie zawodowej fotografii rzeczywistość zwykle dość mocno różni się od tego, co ludzie mówią. Zdarza się znacząca rozbieżność pomiędzy tym, co się mówi, a tym, co faktycznie ma się na myśli. Oto parę przykładowych tłumaczeń:

1. Nie używam lampy, bo wygląda to nienaturalnie.
Przekład: Nie wiem, jak używać lampy.

2. Doświetlanie lampą zdjętą z aparatu wymaga zbyt wiele pracy.
Przekład: Nie zależy mi na tyle, żeby się przyłożyć.

3. Moi klienci i tak nie zauważą różnicy.
Przekład: Nie zależy mi na tyle, żeby się przyłożyć.

No więc mam dla was wspaniałą nowinę: po przeczytaniu tej książki będziecie wiedzieć, jak używać flesza, by osiągać doskonałe rezultaty. W końcu, zależy wam na klientach, ale i na poprawianiu, udoskonalaniu i dopracowywaniu własnych dzieł - niezależnie od waszej pozycji w fotograficznym łańcuchu pokarmowym (a pamiętajmy, że obejmuje on również wujów panny młodej i jej przyjaciół z pierwszego roku akademii sztuk plastycznych).

Oczywiście, tak naprawdę powinienem był napisać: „Po przeczytaniu, przestudiowaniu, przyswojeniu i zastosowaniu w praktyce zawartości tej książki...". Panie i panowie, żyjemy w czasach wspaniałej i cudownej technologii, która w ciągu ostatnich dziesięciu lat zmieniła nasz zawód bardziej niż przez sto lat wcześniejszych. Żyjemy też w epoce szybkich rozwiązań, mentalności „ja chcę już" i „po co mi podręczniki". Takie podejście przyczyniło się do tego, że wielu fotografów ma braki w wiedzy na temat sztuki oświetlania, a co ważniejsze, wiedzy o tym, jak rzeźbić światło. Postawa „ja chcę już" doprowadziła wielu z nas do stanu fotograficznych meduz - a upraszczanie i ograniczanie zakresu rzeczy, które koniecznie musimy wiedzieć, by zostać profesjonalistami, sprawia, że stajemy się nudni i tak bardzo do siebie podobni.

Zbyt często dochodzimy do wniosku, że rozwiązaniem naszych problemów będzie zakup nowego obiektywu, nowego tła albo gotowego zestawu akcji i że dzięki nim zmienimy nasze fotografie we wspaniałe dzieła bez żadnego wysiłku z naszej strony. Ale czy zauważyliście kiedyś, że pod powierzchnią każdego zdjęcia dobrego fotografa znajdziemy oryginalne ujęcie ze wspaniałym światłem? Tak więc, jeśli chcecie prostej rady, oto ona: Rozwiązaniem problemów nigdy nie jest sprzęt, zawsze światło.

Obecnie - bardziej niż kiedykolwiek wcześniej - to, czy umiemy znaleźć dobre światło i jak dobrze potrafimy je zrobić, odróżnia praktykującego, zaangażowanego profesjonalistę od wujka Zdzicha z drogim aparatem w ręce. (Warto też nadmienić, że plik amatorskich zdjęć rozmiaru pocztówkowego nie jest wspaniałym prezentem ślubnym!) Klientów nie interesuje, ile kosztował twój sprzęt, lecz to, czy zdjęcia, które pokażesz, będą dużo lepsze od zrobionych przez wujka Zdzicha.

Na koniec powiem jeszcze jedno. W tej książce Neil van Niekerk prezentuje przykłady, które pokazują, jak rzeźbić, dodawać i modyfikować światło - a wszystko to z użyciem łatwo dostępnych lamp błyskowych. To fantastyczna książka. Nie myślcie jednak, że przedstawioną tu wiedzę da się opanować po szybkim jej przeczytaniu i rzucie okiem na zamieszczone tu śliczne zdjęcia. On nie nauczył się tych technik „w weekend" od kogoś innego; ich opanowanie było rezultatem wysiłku i pragnienia, by tworzyć coraz lepsze, profesjonalnie wyglądające zdjęcia. Zachęcam do podjęcia tego samego wyzwania poprzez czytanie, studiowanie i praktykę - dla korzyści waszej, waszych klientów i pracy, którą kochacie.
David A. Williams Master of Photography, członek Królewskiego Towarzystwa Fotograficznego, laureat nagrody Accolade of Lifetime Photographic Excellence www.davidwilliams-heartworks.com

Stephen Hawking w swojej Krótkiej historii czasu wspomina, jak wydawca mówił mu, że z każdym równaniem matematycznym zamieszczonym w książce liczba jej czytelników spadnie o połowę. Zdziwiony i zaniepokojony, Stephen wykorzystał w książce tylko jedno równanie: E = mc2. Zgodnie z tą zasadą, ograniczyłem liczbę wykresów technicznych do absolutnego minimum: jednego.

PRZYJAZNE PODEJŚCIE. Zrobiłem co w mojej mocy, by materiał zawarty w tej książce był przedstawiony tak intuicyjnie, jak to tylko możliwe. Książki na temat oświetlenia i fotografowania z lampą zwykle są mocno nastawione na technikalia i używają terminologii, która na początku jest dla czytelników niejasna. Tutaj jednak nie będzie mowy o proporcjach oświetlenia i innych takich rzeczach. Zamiast tego w taki sposób zaprezentuję wiedzę o fotografowaniu z lampą, by było łatwo ją przyswoić. Szczęśliwie się składa, że fotografia cyfrowa ułatwia nam życie dzięki natychmiastowej informacji zwrotnej w postaci obrazu na wyświetlaczu aparatu. Ta natychmiastowość to potężne narzędzie ułatwiające uczenie się, szczególnie jeśli chodzi o opanowanie kwestii związanych ze światłem.

Starałem się przedstawić temat w taki sposób, żeby czytelnik miał szansę na co najmniej kilka momentów olśnienia: „Aha, teraz rozumiem!". Mam nadzieję, że czytelnicy tej książki otrzymają solidne podstawy wiedzy, z jaką wkroczą w fascynujący świat lamp błyskowych i oświetlenia, oraz środki, które umożliwią im osiągnięcie w fotografii tego, czego chcą.

ZDJĘCIA. Fotografie w tej książce to przede wszystkim portrety ślubne i środowiskowe. Nie znaczy to jednak, że dotyczy ona wyłącznie ślubów. Zaprezentowane tu techniki można zastosować równie dobrze w wielu innych sytuacjach. Tak się po prostu składa, że większość mojej pracy jako fotografa związana jest ze ślubami, więc było mi łatwiej znaleźć przykłady ilustrujące wywód wśród zbiorów fotografii, które już mam.

WYPOSAŻENIE. Pisząc tę książkę, założyłem, że czytelnik rozumie współzależność pomiędzy czasem otwarcia migawki, przysłoną i wartością ISO oraz jest posiadaczem cyfrowej lustrzanki i zewnętrznej lampy błyskowej, montowanej w sankach aparatu.

Używam sprzętu należącego do systemów Nikona i Canona. W znakomitej większości jednak przedstawione tu techniki nie są specyficzne dla jakiegoś jednego systemu i powinny być dostępne dla każdego, kto posiada cyfrową lustrzankę i lampę błyskową montowaną w gorącej stopce. (Uwaga: Niewiele opisanych w tej książce technik można wykorzystać, stosując lampę błyskową wbudowaną w aparat; nie mają one po prostu wystarczających możliwości). Często zamiennie stosuję systemową nazwę Canona „Speed-lite" i określenie „lampa błyskowa". Należy pamiętać, że opisane tu techniki pozostają ważne również dla „Speedlightów" Nikona.

Wiele spośród zamieszczonych tu zdjęć zostało wykonanych przy dość wysokiej czułości ISO i szeroko otwartej przysłonie. Na rynek wchodzą coraz nowocześniejsze lustrzanki, dzięki którym fotografowie mogą uzyskiwać coraz lepszą jakość obrazu na wysokim ISO, co umożliwia osiągnięcie takich rezultatów, jakie jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia.

Trzeba też zauważyć, że jasne obiektywy stałoogniskowe, np. 50 mm f/1.4 czy 85 mm f/1.8, dadzą fotografom od razu na wstępie lepsze możliwości fotografowania w słabym świetle niż ciemne zoomy o maksymalnym otworze przysłony f/5.6. Obiektywy te nie są specjalnie drogie; tak więc ustawienia, stosowane w przykładach w tej książce, takie jak niskie wartości przysłony, są w zasięgu możliwości każdego fotografa, nawet początkującego.

Przy każdym zdjęciu podałem ustawienia aparatu i lampy. Trzeba jednak pamiętać, że część z tych ustawień dobrano bardzo starannie (i wyjaśniono to w tekście), podczas gdy inne nie są tak sztywne. Ustawienia aparatu i lampy prawie zawsze zależą od specyficznych warunków oświetleniowych panujących w otoczeniu. Tak więc, wartości podane przy zdjęciach mają ilustrować dokonane wówczas wybory, ale nie mogą być traktowane jako jedyne obowiązujące w danej sytuacji.

W książce używam tylko kilku skrótów:
CTO - filtr pomarańczowy (color temperature orange)
CTS - filtr słomkowy (color temperature straw)
FEC - kompensacja siły błysku (flash exposure compensation)
WB - balans bieli (white balance)
EV - wartość ekspozycji (1 EV = 1 pełna wartość przysłony)

POSTPRODUKCJA. Zaznaczmy na koniec, że prezentowane tu zdjęcia były bardzo mało albo nie były wcale edytowane w Photoshopie. Korygowałem balans bieli oraz ekspozycję i kontrast tych zdjęć w ramach ogólnego wywoływania plików RAW. (Od czasu do czasu retuszowałem również wady skóry). Zdjęcia nie były poprawiane w Photoshopie dlatego, że chciałem pokazać prawdziwe rezultaty, osiągane dzięki przedstawionym tu technikom pracy z lampą błyskową.

Data dodania produktu: 26 listopad 2010.