Szukany produkt
 
Wydawnictwo 

Kategorie

 
 

Informacje

 
 
garncarstwo sztuka pięciu żywiołów
garncarstwo sztuka pięciu żywiołów
Wspaniałe ilustracje i precyzyjne opisy różnych technik garncarskich

 

Autor: Piotr Skiba
Tytuł: garncarstwo sztuka pięciu żywiołów
Rok wydania: 2010
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: 205x260 mm
Ilość stron: 188
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki: ISBN 978-83-213-4567-3
Wydawnictwo: ARKADY
 
  • Opis
  • Spis treści
 

GARNCARSTWO SZTUKA PIĘCIU ŻYWIOŁÓW

Praktyczny poradnik, ale także pierwsza od pół wieku książka, która opisuje specyfikę polskiej ceramiki, jej bogatą historię, tradycje, zapomniane tajniki zawodu garncarza, metody pracy na kole garncarskim, sposoby zdobienia i wypalania naczyń. We wstępie zarysowano historię ceramiki na świecie i dzieje polskich ośrodków garncarskich. Autor - praktykujący garncarz i organizator kursów dla ceramików - omawia poszczególne etapy przygotowania surowca i wykonywania naczyń. Tekstowi towarzyszą zdjęcia, prezentujące również eksponaty archeologiczne i etnograficzne z różnych muzeów i skansenów w Polsce. Znajdziemy tu także mapy, wykresy opisujące wypalanie w piecach elektrycznych i ziemnych oraz słownik terminów związanych z garncarstwem.

Oto pierwsza od pół wieku książka opisująca specyfikę polskiego garncarstwa, jego bogatą historię, tradycje, tajniki zawodu garncarza, metody pracy na kole garncarskim, sposoby zdobienia i wypalania naczyń.

To także poradnik dla ceramików hobbystów, osób pragnących otworzyć własne pracownie, animatorów kultury, pedagogów prowadzących świetlice oraz terapeutów zajęciowych, chcących urozmaicić swój program lub poświęcić się prowadzeniu pracowni ceramicznych w szkołach i domach kultury. Autor dzieli się z czytelnikami swoim wieloletnim doświadczeniem i ogromną wiedzą, inspirując do samodzielnych poszukiwań i rozwijania twórczych zdolności. Wspaniałe ilustracje i precyzyjne opisy różnych technik garncarskich pomagają opanować niezwykłą sztukę lepienia garnków.

Piotr Skiba. Ceramik i nauczyciel garncarstwa, terapeuta - od 1995 roku prowadzi kursy dla dorosłych, a także zajęcia dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Skończył geografię na Uniwersytecie Marii Curie--Skłodowskiej w Lublinie, a następnie podyplomowe studia z pedagogiki specjalnej, ale jego pasją jest lepienie garnków.

W Jadwisinie, niedaleko Lublina, urządził pracownię ceramiczną i sam zbudował tradycyjny piec garncarski. Nieustannie doskonaląc swój warsztat, odkrył samodzielnie wiele tajemnic zawodowych. Jak mówi, uczy się na błędach, podejmując się trudnych, nietypowych zadań. Wykonuje repliki starych naczyń ( m. in. naczynia do filmu Quo Vadis w reż. Jerzego Kawalerowicza), odtwarza zapomniane techniki. Bierze udział w licznych targach sztuki ludowej i wystawach. Od 1999 roku należy do Stowarzyszenia Twórców Ludowych.

Podczas pracy na kole garncarskim jest sporo czasu na zadumę i refleksje. Często wspominam wakacje spędzane u dziadków. Największym wówczas przeżyciem były wyprawy furmanką na pobliski targ. Spośród wielu atrakcji najciekawsze dla mnie były gliniane naczynia. Patrzenie na nie, dotykanie sprawiało mi dziwną radość; były piękne i ciepłe w dotyku. Zrządzeniem losu, gdy byłem szesnastolatkiem, moja rodzina osiedliła się w Urzędowie - starym ośrodku garncarskim, gdzie tradycje tego rzemiosła sięgają XVI wieku. Pewnego razu udałem się do pracowni Czesława Ambrożkiewicza po glinę do rzeźbienia i to właśnie tam po raz pierwszy zobaczyłem garncarza przy pracy. Robił właśnie na kole flakon. Byłem zaskoczony tempem zmian w bryle gliny zachodzących pod wpływem pracy jego dłoni. Cały proces powstawania naczynia trwał zaledwie kilka minut. Tego dnia zafascynowałem się garncarstwem; postanowiłem odwiedzać Pana Czesława i uczyć się tego rzemiosła. W trakcie zgłębiania tajemnic tego ginącego zawodu doszedłem do wniosku, że garncarz to człowiek, który musi zapanować nad pięcioma żywiołami: ziemią, wodą, powietrzem, ogniem i samym sobą. Z ziemi wydobywa się glinę i tworzy z niej naczynie, wodą ożywia glinę, nadając jej plastyczność, powietrzem suszy wyroby, ogniem wypala naczynia i utrwala ich kształt. Musi panować nad samym sobą, aby cierpliwie dążyć do celu i nie zniechęcać się, gdyż nauka garncarstwa na początku jest dość trudna. Uświadomił mi to Zygfryd Gajewski, również z Urzędowa-Bęczyna, którego pracownię odwiedzałem, będąc studentem. Podczas jednej z wizyt, gdy niecierpliwie chciałem się jak najszybciej wszystkiego nauczyć i od razu pracować na kole elektrycznym, powiedział: „Ucz się robić wszystko po kolei i nie myśl o tym, że coś nie wychodzi. Chociaż dłużej ci zejdzie, będziesz za to lepszym majstrem i w przyszłości zyskasz".

Drogi Czytelniku. Jak mówi stare polskie przysłowie: „Nie święci garnki lepią", a więc garncarstwo jest dla ludzi, podobnie jak... świętość. Garncarstwo jest jednym z najstarszych rzemiosł. Garncarz może być również artystą, jeżeli tworzy niepowtarzalne dzieła. Trzeba jednak być wytrwałym i nie zniechęcać się początkowymi trudnościami. Potrzebna jest cierpliwość, samodyscyplina, zdolności manualne i artystyczne oraz dobry nauczyciel. Myślę, że pomocna będzie również ta książka.

W pierwszym rozdziale opisuję historię ceramiki i garncarstwa na świecie od prehistorii przez starożytność do czasów nam współczesnych. Omawiam przemiany w procesach wytwarzania naczyń na przestrzeni dziejów. Najwięcej uwagi poświęcam garncarstwu na ziemiach polskich.

Rozdział drugi poświęcam pierwszemu z żywiołów - ZIEMI. To na jej powierzchni tworzą się skały potocznie zwane gliną. Po odpowiednim przygotowaniu staje się ona plastycznym materiałem niezbędnym do wytwarzania naczyń. Opisuję tutaj tradycyjne metody przerabiania gliny i przygotowywania jej do pracy.

Tematem następnego rozdziału jest drugi z żywiołów - WODA, mająca wpływ na najważniejszą dla ceramika cechę gliny - plastyczność.

Czwarty rozdział poświęcam kolejnemu z żywiołów - POWIETRZU. Opisuję przebieg procesu suszenia wyrobów garncarskich. Zbyt szybkie i nieumiejętne suszenie może doprowadzić do zniweczenia naszego trudu i popękania prac.

W kolejnym rozdziale jest mowa o tworzeniu naczyń przez CZŁOWIEKA, który niczym czarodziej nadaje odpowiedni kształt bryle gliny. Opisuję tutaj koło garncarskie i inne narzędzia pracy garncarza. Przedstawiam stare tajniki ręcznego przygotowywania gliny do pracy oraz technikę pracy na kole garncarskim. Opisuję, w jaki sposób wykonać takie naczynia jak: kubeczki, garnki, dzbanki, flaszki, miski, talerze, dwojaki. Prezentuję również wiele metod zdobienia naczyń. Przedstawiam sposoby tworzenia rzeźby ceramicznej. W tym przypadku można również wykorzystać koło garncarskie.

Aby podtrzymać zapał do pracy, zachęcam do rzeźbienia i poznawania technik lepienia ręcznego. Pomagając sobie formami czy lepiąc naczynia z wałeczków, można szybciej osiągnąć sukces i cieszyć się swoim niepowtarzalnym dziełem.

Bardzo ważną rolę w procesie tworzenia ceramiki odgrywa OGIEŃ, któremu poświęcam kolejny rozdział. To dzięki wypalaniu glina staje się twarda, a wyroby z niej trwałe i użyteczne. Przedstawiam tutaj różne sposoby wypalania naczyń. Opisuję, jak wypalano naczynia zgrzebne (biskwitowe) w ognisku oraz jak były zbudowane piece dawnych garncarzy. Prezentuję metody glazurowania naczyń i proces wypalania w piecu elektrycznym naczyń glazurowanych. Poświęcam również uwagę procesowi studzenia pieca i stygnięcia naczyń.

Uzupełnieniem tekstu książki są fotografie, które powinny znacznie przybliżyć omawianą problematykę oraz pomóc w pracy tym, którzy chcą się nauczyć garncarstwa.

Sztuka lepienia naczyń na kole zanika w Polsce bezpowrotnie. Celem niniejszej publikacji jest również ocalenie od zapomnienia tradycji polskiego garncarstwa.

Jako nauczyciel garncarstwa jestem często proszony o prowadzenie warsztatów czy kursów garncarskich. Uczestniczą w nich plastycy, poważni biznesmeni oraz bankowcy, terapeuci, a także przedszkolaki. U wszystkich obserwuję tę samą radość i takie samo skupienie przy pracy oraz dumę z wykonanego przez siebie dzieła. Być może jest w tym także magia tworzenia i wyrażania samego siebie.

Data dodania produktu: 04 czerwiec 2010.
 

Klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili również:

kolor 500 trików
kolor 500 trików
dekoracyjne składanie serwetek
dekoracyjne składanie serwetek
domowe wędzenie ryb
domowe wędzenie ryb
koraliki wzory ozdób do samodzielnego wykonania
koraliki wzory ozdób do samodzielnego wykonania
mozaiki
mozaiki
kafelki i mozaiki w weekend
kafelki i mozaiki w weekend