Szukany produkt
 
Wydawnictwo 

Kategorie

 
 

Informacje

 
 
altany, pergole, pawilony ogrodowe przegląd budowli ogrodowych i zieleni wokół
altany, pergole, pawilony ogrodowe przegląd budowli ogrodowych i zieleni wokół
Zaciszne miejsca - kupić, czy wykonać samodzielnie?

 

Autor: Joachim Breschke
Tytuł: altany, pergole, pawilony ogrodowe przegląd budowli ogrodowych i zieleni wokół
Tytuł oryginału: Lauben, Pergolen, Pavillons, Planung und Konstruktion lauschiger Sitzplaetze im Garten
Tłumaczenie: Jarosław Malec, Adam Grabowski
Rok wydania: 2008
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękkie laminowane okładki
Format: 210x265 mm
Ilość stron: 78
Międzynarodowy Standardowy Numer Książki: ISBN 978-83-7073-702-3
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza MULTICO
 
  • Opis
  • Spis treści
 

Znów są w modzie pawilony, pogody, pergole, domki ogrodowe, altany i inne zaciszne miejsca do przesiadywania w ogrodzie. Renesans przeżywają barokowe i romantyczne budowle o płynnych, niekanciastych formach, wykonane z drogich materiałów, Ustawia się je w pewnym oddaleniu od domów, w punktach tzw, złotego podziału przestrzeni działki. Przyciągają wzrok i stanowią ukoronowanie architektury ogrodowej. Z tak stylowo urządzonego miejsca do odpoczynku można podziwiać ogród.

 

Tęskne marzenia o przeszłości nie są jedynym powodem powrotu do tych nostalgicznych budowli. Urządza się w ich cieniu rauty i inne spotkania towarzyskie. Można się tam również bawić z dziećmi, grywać z przyjaciółmi w szachy lub w brydża. Namiętny czytelnik znajdzie tu ciszę, by wśród śpiewu ptaków i brzęczenia pszczół oddawać się lekturze.

 

Cocooning to nowe słowo, które Amerykanie wprowadzili na określenie panującej tu atmosfery. Pochodzi od słowa „kokon” i oznacza możliwość odizolowania się od świata zewnętrznego, pozostawania tylko w kręgu najbliższych, oderwania się od spraw świata, skierowania uwagi na wartości wewnętrzne, powrót do prawdziwie domowego zacisza. W architekturze tych budowli zaznaczają się trendy do naśladowania wiejskiej romantyki, stylu barokowego i renesansowego lub kopiowanie stylów pochodzących z obcych kultur, przede wszystkim dalekowschodnich, lecz również meksykańskiej i śródziemnomorskiej. Natomiast w urządzaniu ogrodów zwraca uwagę ostry odwrót od postmodernizmu na korzyść ekologicznych, naturalnych rozwiązań, sadzenia miejsowych gatunków roślin nie wymagających ochrony chemicznej lub tylko w nieznacznym stopniu.

W Stanach Zjednoczonych stało się to prawdziwą ideologią, powoli przekształcającą łatwo zmieniających miejsce pobytu Amerykanów w bardziej zasiedziałych, To zamiłowanie do pięknego kształtowania swego ogrodu udziela się dziś i nam, jak zresztą większość amerykańskich pomysłów na życie. Gospodarcza korzyść takiego modus vivendi jest oczywista; więcej ruchu na świeżym powietrzu to zdrowsze i bardziej witalne społeczeństwo, a więc wzrost jego produktywności i dobrobytu.

 

Możecie spytać o użyteczność rzeczy pięknych, Czy nie wystarczy, by były praktyczne? Mądrzy Chińczycy mawiają: jeśli masz dwa bochenki chleba, oddaj komuś jeden w zamian za kwiaty. Pokarm dla duszy jest właśnie tym, czego nam brakuje, od kiedy domki ogrodowe opustoszały, ich barwy zblakły, a jedynymi lokatorami stały się narzędzia ogrodnicze i stare szpargały.

 

Piękno w prostym rozumieniu to przede wszystkim czystość, świeżość i porządek. Kto z rana zobaczy w ogrodzie barwy tęczy na kroplach rosy i spojrzy na świeżo rozkwitłe róże, ten jest lepiej przygotowany na trudy dnia. Również zaciszne miejsce do przesiadywania w ogrodzie może nam dostarczyć takich prostych, a przecież wzniosłych przeżyć.

Ławka w ogrodzie jest najbardziej odpowiednim miejscem do siadywania w spokojnej zadumie pod gołym niebem. Przytulności jej dodaje otulenie pięknie ulistnionymi, kwitnącymi i pachnącymi krzewami ozdobnymi, zapewniającymi z trzech stron osłonę przed wiatrem i wzrokiem ciekawskich. Wielki parasol może służyć jako zadaszenie miejsca do siedzenia, gdy chcemy uniknąć konieczności ucieczki do domu przed pierwszymi kroplami deszczu i uciążliwego suszenia potem mebli ogrodowych. By zachować właściwy styl, parasole powinny być pokryte specjalną tkaniną bądź strzechą z trzciny.

Prosta altana była niegdyś tylko otwartym miejscem do przesiadywania, otoczonym drewnianymi drabinkami dla pnączy. Starożytni Egipcjanie budowali je tak, jak jeszcze dziś robi się to w krajach śródziemnomorskich: dwa dłuższe i dwa krótsze słupki służą jako podpory dla poprzecznych żerdek, które gęsto oplata winne pnącze. Początkowo słowo „pergola” oznaczało na Półwyspie Apenińskim altanę porośniętą winem – od łacińskiego terminu pergula, określającego w starożytności rodzaj obrośniętego pnączami przedsionka, z którego później powstał stojący na kołkach lub kolumnach korytarz obsadzony różnymi roślinami pnącymi. Dziś pod pojęciem pergola rozumie się wszelkie sztuczne podpory z pnącymi się po nich roślinami, osłaniające najczęściej ogrodową ścieżkę. Z poprzecznych belek, tworzących wraz z porastającymi je pnączami dach zielonego korytarza, pozostały w pergoli pojedynczej tylko krótkie listwy umocowane w poprzek górnej żerdzi łączącej stojące szeregiem słupki, Wyglądają one nieco bezsensownie, bowiem nie mają właściwie żadnego praktycznego znaczenia. Z rzadka tylko udaje im się podtrzymać jakieś szczególnie wybujałe pędy, które potem smętnie się z nich zwieszają. Listwy te w mniejszych pergolach wyglądają jak grabie, toteż często rezygnuje się z nich i pozostawia samą tylko górną żerdź łączącą słupki. Taka konstrukcja porośniętej ciężkimi pnączami ściany z powodzeniem wytrzymuje napór wiatru. W baroku, w okresie biedermeierowskim, w rokoko i klasycyzmie pojawiła się w ogrodach bardziej solidna konstrukcja - pawilon, choć nazwa wywodzi się z łacińskiego papilio, czyli motyl. Moda na te budowle przywędrowała do nas z Francji, gdzie słowo pavillion oznaczało wówczas dach nad namiotem. Dziś terminem tym określa się domek ogrodowy ze wszystkich stron otwarty bądź oszklony, najczęściej sześciokątny, rzadziej okrągły, kwadratowy lub osadzony na planie innego wielokąta foremnego.

Ogrody urządzane obecnie według sztuki dalekowschodniej zdobią domki budowane na wzór pogody, wywodzącej się z indyjskiego stylu budownictwa wież świątynnych. Ich wielokondygnacyjne dachy, zmniejszające się do wierzchołka, są w charakterystyczny sposób nakładane jeden na drugi. Powrót do natury przywrócił modę na starodawne budowle w stylu babcinych altan, okrągłych greckich świątyń i kapliczek, chat pasterskich, eremów i miniaturowych zamków, Umiejscowienie w ogrodzie tych budowli podkreślało ich pustelniczy charakter.

Powstał przez to zupełnie nowy obszar potrzeb związanych z ogrodem: po ozdobnych wzorcach romantycznych proponuje się obecnie gotowe domki do zacisznych zakątków ogrodu. Są one wykonane z naturalnych, nowoczesnych materiałów, charakteryzują się solidnością i trwałością, a jednocześnie zachowują dawny styl.

 

Data dodania produktu: 19 kwiecie 2007.
 

Klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili również:

mała architektura wokół domu
mała architektura wokół domu